Самостійна робота учнів початкових класів на різних уроках
(Герасимчук В.С. - вчитель початкових класів)
Загальновизнаним є той факт, що майбутнє будь-якої
держави визначається тим, яка в ній буде створена система освіти. Сьогодні все частіше
звучать переконання в тому, що ключ до майбутнього, до розв’язання сучасних
проблем людства, до розвитку суспільства лежить в освіченості всього населення
і у постійному підвищенні рівня його освіти (принцип безперервного навчання).
Метод самостійної роботи учнів постійно в центрі уваги дидактів і
психологів, які вивчають різні аспекти розвиваючого навчання. Самостійна робота
відіграє велику роль у формуванні і розвитку навчальних умінь, вихованні волі,
пізнавального інтересу, навичок колективної праці. В ній виявляється
індивідуальність кожного учня, формується їхній інтелект і характер. Усе це
сприяє засвоєнню глибоких і міцних знань. Тому, проблема самостійної роботи
учнів як ефективного методу формування вміння вчитися, навичок самоосвіти є
актуальною.
Дійсно, де організована самостійна робота там є праця, видно результат, там
ефективний урок, бо самостійність у навчанні - найважливіша передумова
повноцінного оволодіння знаннями, вміннями й навичками. Часто й правильно
застосована самостійна робота розвиває довільну увагу дітей, виробляє в них
здатність міркувати, запобігає формалізму у засвоєнні знань і взагалі формує
самостійність як рису характеру.
Питання розвитку в школярів самостійності, критичності мислення, здатності
до творчих пошуків у педагогічній науці не є новим. Над проблемою працювали ще
за часів античності.
Сучасна дослідниця І.С.Зоренко вважає самостійною таку
навчально-пізнавальну діяльність школярів, яка детермінується цілями,
усвідомленими учнями, визначеними мотивами й реалізується за допомогою
самостійних дій, які вимагають розумових, вольових чи фізичних зусиль, а
завершуються конкретними результатами.
Досвід показує, що останнім часом відбулися позитивні зрушення в методиці
самостійної роботи, зокрема в розширенні видів самостійних завдань на користь
таких з них. які не тільки тренують уміння й навички, а й розвивають
пізнавальну активність. Значно урізноманітилися способи постановки самостійних
завдань.
Вчитель проводить на уроках самостійні роботи різного дидактичного призначення:
перевірні, підготовчі, навчальні. Так, перевірні роботи допомагають їй
контролювати знання учнів; підготовчі — актуалізують опорні знання, які
необхідні для наступного сприйманим нового матеріалу; навчальні — під час
вивчення нової теми, але лише тоді, коли переконана, що попередні знання, на
яких грунтується вивчення нового, добре засвоєні школярами.
Самостійній роботі на уроці властиві не стільки контрольні, скільки
навчальні функції. Тому самостійну роботу в школі, залежно від її мети, можна
проводити на різних етапах уроку. Найчастіше вчителі відносять її до
закріплення та повторення і дуже рідко — до вивчення нового матеріалу, хоча
воно відбувається майже на кожному уроці. Отже, щоб не порушувалася логіка
навчального процесу й повноцінно розвивалися пізнавальні здібності дитини, слід
практикувати і самостійне ознайомлення учнів з новим матеріалом.
Щоразу, готуючись до уроку, вчитель розв'язує принципове питання, як краще
організувати засвоєння нового матеріалу. Цьому сприяють доступні та ефективні для
учнів початкових класів п'ять форм пошукової діяльності:
1. Система пізнавальних завдань за прийомами розумової діяльності.
2. Евристичні бесіди.
3. Метод аналогії.
4. Самостійне ознайомлення з новим матеріалом з опорою на допоміжні засоби
і без них.
5. Елементарні дослідницькі завдання.
Самостійно ознайомлюючись із новим матеріалом за підручником чи іншим
джерелом, школяр фактично виконує декілька супідрядних завдань: визначає мету,
виділяє невідоме, зосереджує увагу на головному, встановлює послідовність дій,
контролює їх.
Орієнтиром вчителя у визначенні матеріалу для самостійної роботи є:
1) міцне, свідоме володіння учнями знаннями, на яких грунтується новий
матеріал;
2) можливість актуалізації опорних знань виконанням підготовчих вправ;
3) доступність, чіткість викладу матеріалу в підручнику;
4) рівень сформованості вмінь працювати з підручником, картками, достатній
темп письма і читання.
Результативність самостійної роботи залежить і від того, чи зуміє вчитель
поєднати завдання: усні - з письмовими, фронтальні — з індивідуальними, і від
способу постановки завдання (маємо на увазі розробку навчальних завдань, їх
формулювання, вказівки щодо послідовності опрацювання матеріалу). Якщо вказівки
мають загальний характер (алгоритм розв'язування задачі тощо), бажано оформити
їх у вигляді пам'ятки (настінної таблиці), яка в потрібний час вивішується на
дошці.
Результати дослідження показали, що із зростанням самостійної роботи на
уроці математики посилюється пізнавальний інтерес до уроку математики,
удосконалюються обчислювальні навички.
Таким чином формування основ самостійної роботи учнів відбувається при
дотриманні наступних умов:
1. Групові роботи не можуть проводитися часто під час вивчення нового
матеріалу. Їх можна організувати тоді, коли навчальний матеріал не містить
складних теоретичних понять, не вимагає показу демонстраційних дослідів та ін.
В умовах спільного повторення ліквідується можливість прогалин у засвоєнні,
учні надають один одному допомогу, пояснюють помилки, неточності, спільно
обговорюють висновки.
2. Індивідуальна самостінйа робота найчастіше дає позитивні результати,
коли учні, знаючи загальні положення, закономірності, можуть зробити окремі
висновки про властивості речовин, розв’язати доступні, але досить складні
завдання. Однак такі роботи можна організувати не стільки в процесі сприймання
нових знань, скільки під час повторення добре усвідомленого матеріалу.
Мета організації самостійної роботи визначає її зміст і методику. Тому види
самостійних завдань надзвичайно різноманітні й водночас вони відбивають
специфіку формування основних умінь і навичок саме з конкретного предмета.
Назвемо найхарактерніші види самостійних завдань.
На уроках читання самостійна робота над текстом має на меті:
1) формувати в учнів повноцінні вміння і навички читання;
2) навчати розуміти зміст твору й засоби створення художнього образу.
Залежно від мети зміст завдань буде різним. У першому випадку це – тренувальні
вправи на вдосконалення навичок свідомого, правильного, виразного й швидкого
читання; в другому – завдання на усвідомлення змісту художніх образів, їх
оцінку, вияв почуттів тощо. Але в обох випадках перед учителем постає проблема
– організувати самостійне перечитування тексту з урахуванням його жанрової
специфіки. Якщо під час читання науково-пізнавальної статті основна мета учнів
– зрозуміти та засвоїти якнайповніше істотні ознаки, зв’язки між подіями,
явищами, то при читанні художніх творів найголовніше – яскраве, образне й
конкретне сприйняття художніх образів, бо через них найповніше передасться
багатство змісту твору.
Безперечно, всі компоненти навички читання
взаємопов’язані, тому в процесі багаторазового перечитування тексту є умови для
їх одночасного формування. І все ж таки різні види самостійних завдань сприяють
удосконаленю й певних якостей читання.
Найпоширеніші самостійні завдання – на відтворення прочитаного, вибіркове
читання, розбір образних засобів за ілюстраціями підручника. І чим ширший у
вчителя діапазон знань про види завдань у процесі самостійного читання, тим
більше в нього можливостей для справді різноманітної і водночас цілеспрямованої
роботи.
Які ж завдання найдоцільніші для організації самостійної роботи з текстами?
Зокрема, рекомендуються такі:
1) відтворення фактичного змісту прочитаного;
2) підготовка до виразного читання;
3) словесне змалювання за уявою;
4) пошук, аналіз, порівняння, виділення головного, доведення, узагальнення;
5) знаходження взаємозв’язків між причиною і наслідком; 6) виявлення
авторської позиції;
7) різного роду планування й перекази;
8) знаходження взаємозв’язку між прочитаним і фольклором; між прочитаним та
ілюстраціями;
9) перечитування з метою виявлення оцінних суджень;
10)
перечитування з метою логічного «сортування» текстового матеріалу .
Кожний з наведених видів завдань, зрозуміло, має чимало варіантів
формулювань і може бути використаний для роботи над текстом будь-якого жанру.
Треба лише правильно врахувати рівень підготовленості дітей.
Самостійна робота на уроках мови в початкових класах – це здебільшого
різноманітні вправи. Поєднуючись з іншими методами навчання (аналізом
висловлювань, евристичною бесідою, творчими роботами), вони займають більшу
частину навчального часу й цілком чи принаймні частково пов’язані з орфографією
і розвитком мовлення. Дуже важливо, щоб учитель добре усвідомлював функції
кожного типу вправ, їх місце у системі уроків.
Для організації самостійної роботи використовують насамперед підручник,
однак не варто недооцінювати й індивідуальні картки. Зокрема, їх застосування
доцільне під час підготовки до вивчення нової теми, коли вчитель концентрує
увагу учнів на певній орфограмі чи способі її перевірки. Такі картки
допомагають вчасно виявляти прогалини в знаннях окремих учнів, вводити
диференційовані завдання. Крім того, більшість завдань учні можуть виконувати і
безпосередньо на картках (олівцем), що допомагає раціонально використати час,
уникнути зайвої механічної роботи.
Особливо корисні картки із завданнями, в яких показано послідовність
розумових і практичних дій.
Для тренувальних вправ і перевірки засвоєного корисно застосовувати також
різноманітні види перфокарт. За їх допомогою можна практикувати вправи на
визначення кількості складів у слові, слів у реченні, розпізнавання орфограм,
частин мови тощо.
Перфокарти бувають різні. Це залежить від того, які навички формуються чи
перевіряються. Наприклад, якщо в 3-му класі перевіряються навички правильного
відмінювання іменників і змінювання за особами дієслів, учні можуть працювати з
перфокартами А, Б, що мають відповідні прорізи (отвори) для вписування слів,
відмінкових та особових закінчень при накладанні карток на чисту сторінку
зошита.
Виконуючи завдання за такими картками, учні пишуть у зошитах цілі слова
тільки по одному разу – у верхніх, горизонтальних, прорізах, а у вертикальних,
навпроти позначень відмінка (особи) – тільки закінчення.
Таку роботу можна дуже швидко
перевірити, а головне – тренування з використанням перфокарт привертає увагу до
виучуваної орфограми, розвиває пильність дітей, дає змогу заощаджувати час
[Савченко О.Я. Дидактика початкової школи. – К.: Абрис, 1997. – 256с.].
На уроках математики самостійна робота практикується дуже широко на всіх
етапах навчального процесу – під час формування умінь і навичок виконання
обчислювальних операцій, розв’язування задач, рівнянь, засвоєння геометричного
матеріалу.
Визначаючи матеріал для самостійної роботи, вчитель має бути впевнений, що
попередні знання, на яких тією чи іншою мірою ґрунтується вивчення нового,
добре засвоєні дітьми. Так само уважно слід поставитися до способу подачі
завдання. Інструкція до нього має бути лаконічною, але достатньою і точною, її
зміст повинен відображати послідовний хід міркувань, практичних дій, що
приводять до засвоєння нового поняття, обчислювального прийому тощо.
Самостійна робота з метою
первинного закріплення має тривати не більш як 5-6 хв., щоб учитель міг зразу
перевірити, наскільки учні зрозуміли новий матеріал, виявити помилки. На цьому
етапі роботи важливо швидко зорієнтуватися, чому саме учень помиляється (не
зрозумів способів обчислення, не знає попереднього матеріалу, через неуважність
тощо)
На уроках природознавства самостійна
робота учнів різноманітна і за змістом, і за формою. Діти можуть самостійно
опрацьовувати нові статті за підручником, проводити досліди за інструкцією,
відповідати на запитання, малювати схеми, виконувати завдання з гербарієм,
колекцією, працювати з календарем природи тощо.
Учитель планує самостійну роботу на різних етапах навчального процесу.
Залежно від рівня обізнаності школярів з матеріалом змінюватиметься й ступінь
їх самостійності під час виконання завдань.
Таким чином, названі вище умови необхідні для успішного застосування методу
самостійної роботи на уроках. Вони є основними, найбільш загальними. У процесі
навчання можуть створюватись і такі ситуації, коли інші фактори на перший
погляд випадкові і незначні, впливають на вибір того чи іншого методу. Тому
правильний спосіб проведення уроку та ефективну методику організації самостійної
роботи може вибрати вчитель, який знає загальні рекомендації і всебічно оцінює
наявні умови.